Opdateret Audi SQ5 TDI med mere bundtræk

Den kraftige Audi SQ5 TDI præsenteres nu i en optimeret version, hvor dens 3-liters V6-dieselmotor leverer momentet tidligere og over et bredere område. Sammen med de andre forbedringer vil det få den nye SQ5 til at føles mere spontan og agil. Det finpudsede design understreger den stærke karakter, som er kendetegnende for en sports-SUV.

Første generation af SQ5 TDI blev lanceret i efteråret 2012, og det markerede starten på en succeshistorie, hvor den som den første S-model i Audis historie blev drevet frem af en dieselmotor.

I den nyeste version leverer den 3-liters V6-motor en ydelse på 341 hk og et drejningsmoment på 700 Nm. Det fulde drejningsmoment er konstant til rådighed mellem 1.750 og 3.250 omdr./min., og dermed leverer 3.0 TDI-motoren sin kraft tidligere og over et bredere område end før. Den accelererer Q5-topmodellen fra 0-100 km/t på 5,1 sek., mens tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. En aktuator i udstødningssystemet magen til den, som den første SQ5 TDI var udstyret med, giver lyden fra V6-motoren fylde.

3-liters TDI-motor med omfattende innovative ændringer
3.0 V6 TDI-motoren har fået en grundig opdatering. Stemplerne er nu ikke længere fremstillet af aluminium, men af smedet stål, og det nye materiale reducerer varmetabet. På grund af den større styrke er der ingen vægtmæssige minusser ved dem sammenlignet med aluminiumsstempler. Via en fordybning i stemplet, som har en takket form, opnås der en mere effektiv og hurtigere forbrænding. Magnetventilinjektorerne til brændstofindsprøjtningen arbejder med konstant stor præcision takket være en ny piezosensor, som overvåger nålens lukning. Pr. arbejdstakt kan de aktivere op til otte indsprøjtninger, hvilket betyder, at indsprøjtningsmængderne er skalerbare takket være endnu større præcision. Det maksimale indsprøjtningstryk udgør 2.500 bar.

Ladeluftkølingen er blevet ændret fra en luft-luft-køler i stødfangeren til en indirekte vand-luft-køler i motorens indvendige V. De forkortede indsugningskanaler hjælper med til en hurtig opbygning af ladetrykket. Den indirekte ladeluftkøler er mere effektfuld og kan sågar kort efter motorstart opvarme indsugningsluften ved kolde omgivende forhold, så de optimale forbrændingstemperaturer hurtigere nås. Fordelen ved dette er, at der opnås en hurtigere reagerende udstødningsrensning.

I turboladeren sidder der nu et kompressorhjul, som er mindre og lettere, og som kommer ekstra hurtigt op i omdrejninger, hvilket er af afgørende betydning for, at motoren spontant kan opbygge et højt drejningsmoment. Udstødningsmanifoldens isolering er blevet forbedret. Efter en koldstart er dette også medvirkende til, at udstødningen hurtigere når den optimale temperatur.

Elektrisk kompressor 
Allerede den tidligere SQ5 var udstyret med et 48-volts mildhybridsystem og en elektrisk drevet kompressor, og det er den opdaterede SQ5 naturligvis fortsat, men det giver nu en mere spontan respons. Den elektrisk drevne kompressor understøtter turboladeren i de situationer, hvor udstødningen har for lidt energi til at drive den. En kompakt elmotor, der ligeledes anvender det kompakte 48-volts-net, accelererer den elektrisk drevne kompressors kompressorhjul op til 65.000 omdrejninger på ca. 300 millisekunder. Kompressoren anvendes nu mere hyppigt og i et større motordataområde. Det er dermed med til at gøre motorens respons mere spontan ved igangsætning og acceleration fra lave omdrejningstal.

Designdetaljer
Den opdaterede SQ5 TDI har en kraftfuld fremtoning. Den har naturligvis arvet det overordnede design fra den seneste Q5 kombineret med markante S-specifikke detaljer, der får den til at fremstå endnu mere robust. Lodrette elementer præger strukturen på de store luftindtag i siderne på den forreste stødfanger, og fire forkromede ovale rørhaler pryder fortsat bagenden.

Som ekstraudstyr kan Audi ligesom til Q5 nu tilbyde baglygter med den nyeste lysteknologi i de digitale OLED-teknologi. OLED-baglyset er opdelt i tre flader med hver seks segmenter. OLED-baglyset omfatter også funktionen nærhedsregistrering, hvor alle segmenter aktiveres, så snart en trafikant nærmer sig SQ5’eren bagfra, mens den holder stille, og kommer tættere på end 2 meter.

SQ5 i Danmark
Den opdaterede Audi SQ5 TDI bliver bygget sammen med Q5 på Audis mexikanske fabrik i San José Chiapa og lander hos de danske forhandlere i starten af 2021. Der foreligger endnu ikke danske forbrugsangivelser og priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Læs flere tekniske detaljer om SQ5

Forbrugsangivelse
Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO2-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr og opgøres her iht. tysk lovgivning efter NEDC (se vedhæftede dokument). 
SQ5 TDI er certificeret i henhold til udstødningsnormen ”Euro 6d ISC-FCM AP”.

Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 14,3
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 185 


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk