Audi øger salget med 6,7 % i maj

AUDI AG solgte omkring 164.150 biler i maj. Dette er en stigning på 6,7 % i forhold til sidste år. I Danmark ligger Audi nr. 1 i premiumsegmentet og har i løbet af årets første fem måneder solgt 11,9 % flere biler end i samme periode sidste år.

Med sine nye modelgenerationer er væksten på A4 Sedan og A4 Avant nået op på 16,2 %. Den nye Q7 fortsatte også sin succesfulde start og steg med 79,6 % i maj. For hele modelrækken øgede Audi salget i alle sine tre nøgleregioner: 9,7 % i Europa, 5,7 % i Asien og 3,8 % i USA. På verdensplan er salget siden januar nået op på omkring 783.350 – en stigning på 5,3 % sammenlignet med samme periode i 2015.

”Maj viste endnu engang, at vores nye modeller bliver taget rigtig godt imod”, siger Dietmar Voggenreiter, salgs- og marketingchef hos Audi AG. "Dette er et stærkt signal for Audi Q2 og den nye Audi A5, som vi præsenterede i starten af juni. Som sin forgænger vil den nye A5 Coupé tiltrække kunder, der har særligt høje krav, når det kommer til design og performance. Dette vil være med til at give Audi et mere sportsligt boost."

Foruden Q7, der har haft en stigning på 79,6 % (svarende til ca. 9.050 solgte biler), og A4 Sedan og Avant-modeller, der med en stigning på 16,2 % når et salg på omkring 31.000 biler, har også Audi TT og Audi Q3 oplevet høje vækstrater i maj måned: Globalt steg efterspørgslen på de kompakte sportsbiler med 18,2 % til omkring 2.900 solgte biler, mens Q3 steg med 19,7 % til omkring 19.700 solgte biler.

9,7 % flere europæiske kunder end sidste år
I Europa besluttede omkring 76.000 kunder at købe en Audi i maj måned, hvilket svarer til 9,7 % flere end for et år siden. På europæisk plan er det især den nye Q7, der har den største effekt på Audis positive udvikling. Med omkring 17.650 solgte Q7’ere siden januar har Audi overdraget flere nøgler til den nye Q7, end de gjorde til dens forgænger hele sidste år.

Nr. 1 i Danmark
Med en markedsandel på 3,6 % er Audi det førende premium-mærke hos danskerne. Til og med maj måned i år har 3.379 Audi’er fået en dansk ejer, hvilket svarer til en stigning på 11,9 % sammenlignet med sidste år.

”Vores manifest ”Vorsprung durch Technik” forpligter os til at udvikle biler, der på alle måder opfylder højeste kvalitet. Dette er givetvis også grunden til, at vi klarer os så godt hos danskerne. Fremgangen kommer primært fra den nye A4 og A5 Sportback, hvor vores A5 Limited Edition har virket rigtig godt i markedet. Vi forventer os desuden meget af den nye A3, der introduceres på det danske marked i august, og den nye A5 Coupé, der kommer i løbet af efteråret”, fortæller direktør for Audi Danmark, Lars Kornelius. 

_______________